Όνειδος το μηχανογραφικό δελτίο εισαγωγής των ΑμεΑ με σοβαρές παθήσεις στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ

Τον έντονο αποτροπιασμό της με αφορμή την έκδοση του μηχανογραφικού δελτίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποψηφίων πασχόντων από σοβαρές παθήσεις (5% επιπλέον των θέσεων εισακτέων) εκφράζει η Ε.Σ.ΑμεΑ, με επιστολή της στην Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων κ. Α. Διαμαντοπούλου, διότι με αυτό το μηχανογραφικό επιχειρείται, αναιτιολόγητα και ενάντια σε κάθε επιστημονική, κοινωνική, ανθρώπινη λογική του ηθικού και του δικαίου, ο αποκλεισμός ατόμων με σοβαρές παθήσεις από Ανώτατες και Ανώτερες Σχολές, παραβιάζοντας κατάφωρα το θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμά τους στην εκπαίδευση.

Η ιστορία αυτή δεν ξεκινάει με την έκδοση του μηχανογραφικού δελτίου αλλά έχει τις ρίζες της στην επεξεργασία του Σχεδίου Νόμου «Ρύθμιση Θεμάτων του Πανεπιστημιακού και Τεχνολογικού Τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» από το οποίο η Ε.Σ.ΑμεΑ είχε ζητήσει εγγράφως από την τότε ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας καθώς και από τη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής την αφαίρεση του άρθρου 35 στο οποίο αναφέρονταν χαρακτηριστικά : «Οι πάσχοντες από τις αναφερόμενες παθήσεις δεν εισάγονται σε Τμήματα στα οποία λόγω της φύσης της Επιστήμης είναι δυσχερής για αυτούς η παρακολούθηση σύμφωνα με αιτιολογημένη απόφαση του τμήματος, που εγκρίνεται από τη Σύγκλητο και ανακοινώνεται πριν από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους για το οποίο γίνεται η επιλογή».

Τότε, η Ε.Σ.ΑμεΑ ζητούσε την κατάργηση αυτής της διάταξης, η οποία έθετε απροκάλυπτα περιοριστικούς όρους στη φοίτηση των ατόμων με αναπηρία σε ανώτερες και ανώτατες σχολές, οι οποίοι παραπέμπουν σε εποχές στιγματισμού και προκατάληψης για την αναπηρία και δεν έχουν καμία σχέση με τη σύγχρονη προσέγγιση που ισχύει πλέον στις ανεπτυγμένες κοινωνίες. Ωστόσο, το νομοσχέδιο ψηφίστηκε με τη συμπερίληψη της ανωτέρω διάταξης, η οποία άφηνε ελεύθερους τους Πανεπιστημιακούς να αποφασίσουν κατά το δοκούν και χωρίς τις ελάχιστες στοιχειώδεις γνώσεις για την κατηγορία κάθε αναπηρίας.

Βάσει λοιπόν του ν. 3794/2009 άρθρο 35, με έγγραφό που υπογράφει ο Υφυπουργός Παιδείας Ιωάννης Πανάρετος (αρ. πρωτ. Φ251/120415/Β6/28-9-2010) το Υπουργείο Παιδείας απευθύνεται στους Πρυτάνεις ΑΕΙ και Προέδρους ΤΕΙ και τους θυμίζει ότι καθυστερούν να στείλουν καταλόγους με τις αποκλειόμενες παθήσεις. Μετά από αυτή τη διαδικασία αναρτήθηκε (καθυστερημένα για τα άτομα με αναπηρία) το μηχανογραφικό δελτίο το οποία επιφύλασσε νέες δυσάρεστες εκπλήξεις, όπως :

• Υπάρχουν τμήματα (π.χ. Ελληνικής Φιλολογίας Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Ναυπηγικής ΤΕΙ Πειραιά κ.α.) που αποκλείουν ΟΛΕΣ τις παθήσεις!!!.
• Υπάρχουν Εκπαιδευτικά Ιδρύματα που δεν αποκλείουν ΚΑΜΙΑ πάθηση (π.χ. Πάντειο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμια Πειραιά, Θεσσαλίας, Πελοποννήσου κ.α.)
• Υπάρχουν τμήματα κάποιου ΑΕΙ/ΤΕΙ που αποκλείουν κάποιες παθήσεις και το ίδιο ακριβώς τμήμα σε άλλο ΑΕΙ/ΤΕΙ αποκλείει άλλες ή δεν αποκλείει καμία (π.χ. πολιτικοί μηχανικοί Αριστοτέλειου Παν/μιου Θεσσαλονίκης καμία αποκλειόμενη πάθηση ενώ πολιτικοί μηχανικοί Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου 5 αποκλειόμενες παθήσεις).!!!!
• Υπάρχουν τμήματα στο ίδιο Ίδρυμα που δεν αποκλείουν κανέναν (π.χ. Νομική στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης) και τμήματα στο ίδιο ίδρυμα που σπάνε ρεκόρ: Ιστορία και Εθνολογία με 35 αποκλειόμενες (από σύνολο 58 του καταλόγου)!!!!. Διερωτόμαστε με ποιο κριτήριο τα άτομα με προβλήματα όρασης ή κινητικά προβλήματα με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω) αποκλείονται από την ενʼ λόγω σχολή.
• Στις οδηγίες-Πληροφορίες του μηχανογραφικού γράφει: «Επιπλέον δεν πρέπει να δηλώσεις τμήμα που αποκλείει την πάθησή σου (Προσοχή στη στήλη με τις αποκλειόμενες παθήσεις κατά τμήμα) ή τμήμα που έχει κάποιες ιδιαίτερες απαιτήσεις στις οποίες δεν μπορείς να ανταπεξέλθεις!!!!
• Τέλος δεν μπορεί να μην επισημάνει κανείς ότι οι παθήσεις που αποκλείονται από τα περισσότερα τμήματα είναι: τυφλοί, με μειωμένη οπτική οξύτητα, κωφοί, κωφάλαλοι (εξακολουθεί η Ελληνική Πολιτεία να χρησιμοποιεί αυτό τον αναχρονιστικό όρο), με κινητικά προβλήματα οφειλόμενα σε αναπηρία άνω του 67%)……

Μετά από αυτές τις λιγοστές επισημάνσεις επί του μηχανογραφικού καταθέτουμε τα εξής ερωτήματα:

1. Με τι κριτήρια αποφάσισαν τα τμήματα για τις αποκλειόμενες παθήσεις; Το μόνο κριτήριο δυστυχώς ήταν η προχειρότητα, η επιπολαιότητα και η ελλιπής κοινωνική μόρφωση αυτών που αποφάσιζαν, διότι μόνο ελλιπής κοινωνική μόρφωση θρέφει και αναπαράγει την προκατάληψη και τον ρατσισμό.
2. Υπάρχουν αιτιολογημένες αποφάσεις των τμημάτων ή όχι; Και αν ναι με ποια κριτήρια και ποια γνώση των παθήσεων;
3. Διότι εάν υπάρχουν αιτιολογημένες αποφάσεις, πώς η Σύγκλητος κάθε Ιδρύματος ενέκρινε τις αλλοπρόσαλλες αποφάσεις των τμημάτων της;

Είναι άξιο απορίας, πώς και ποιές υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας ενέκριναν την ανάρτηση αυτού του Μηχανογραφικού Δελτίου. Το Υπουργείο όφειλε να ελέγξει την αιτιολόγηση των τμημάτων αν είναι επαρκής, εμπεριστατωμένη και βασισμένη στη «φύση της επιστήμης». Όπως φαίνεται όμως δεν το έπραξε. Οι συγκεκριμένες ενέργειες είναι αντισυνταγματικές και ενάντια σε κάθε κοινωνική ανθρώπινη και ηθική αρχή του δικαίου. Αλήθεια τι θα συμβεί εάν μαθητής με αναπηρία επιλέξει να περάσει σε οποιαδήποτε σχολή με Πανελλήνιες Εξετάσεις; Κατά τη είσοδο στην σχολή θα του ζητηθεί πιστοποιητικό νομιμοφροσύνης ή αποκήρυξης της πάθησής του; Φοιτητής, που εν μέσω των σπουδών του εμφανίσει κάποια κατηγορία αναπηρίας θα αποκλεισθεί από τη Σχολή;

Επειδή, η ανάρτηση αυτού του μηχανογραφικού αποτελεί όνειδος και ντροπή για όλη την ελληνική κοινωνία ζητούμε από την Υπουργό Παιδείας την αυτόματη κατάργησή του και το δικαίωμα της εγγραφής όλων των υποψηφίων που πάσχουν από σοβαρές παθήσεις οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στην κείμενη νομοθεσία, με συνοπτικές διαδικασίες στις σχολές προτίμησής τους. Ήδη έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα η εγγραφή τους στα Ανώτατα και Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

Η Ε.Σ.ΑμεΑ., σε διαφορετική περίπτωση, δεν μπορεί παρά να προσφύγει στο Συμβούλιο Επικρατείας και σε κάθε νόμιμο και πρόσφορο μέσο για να υπερασπιστεί τα ανθρώπινα δικαιώματα και την αξιοπρέπεια των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους.

αποτροπιασμό της με αφορμή την έκδοση του μηχανογραφικού δελτίου για την εισαγωγή www.esaea.grτριτοβάθμια εκπαίδευση υποψηφίων πασχόντων από σοβαρές



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου